perjantai 30. tammikuuta 2015

Viikon gradupäivitys: mikroskooppitutkimuksia

Jihuu, olen nyt päässyt tutkimaan löytöjä alustavasti Museokeskuksen konservaattorien ja Heini Kirjavaisen avulla. Jatkan ensi viikolla itsenäisesti. Olen myös ottanut löydöistä kuvia sekä stereomikroskoopin läpi että ilman mikroskooppia. Osa kuvista on kylläkin niin epäonnistuneita, että ne täytyy ottaa uudelleen. Kaikki mikroskoopilla työskentely on minulle ihan uutta, joten olen kiitollinen saamastani avusta. Kovin vaikeaa läpivalaisu- ja stereomikroskooppien käyttö ei onneksi ole, ja luulen pystyväni tutkimaan löydöt loppuun suht vähällä avustuksella.

Arkeologi työskentelemässä mikroskoopin avulla. Kuva täältä.

Tekstiä ei ole tullut yhtään lisää tällä viikolla, koska vieraiden lähdettyä menin heti päiväksi Museokeskukselle ja sen jälkeen olen tehnyt juoksevia graduun liittyviä hommia kuten laittanut löydöistä ottamani kuvat tietokoneelle ja varannut kirjastosta latinan sanakirjan. Viikonloppuna ajattelin siistiä tähän mennessä kirjoittamaani tekstiä ja muokata sitä tähänastisten löydöistä tekemieni havaintojen perusteella. Eräs ylläri-pylläri oli, että "neulakinnas", joka minun oli tarkoitus ennallistaa, ei ehkä olekaan neulakinnas, vaikka se näyttää ihan siltä kuvassa. Katsotaan, voisiko kyseessä kuitenkin olla neulakinnas vai mitä tässä vielä päätyy ennallistamaan.

Ensi viikolla menen siis Museokeskukselle, ja lisäksi tavoitteena on päästä takaisin hyvään kirjoitusrytmiin, jos vain suinkin pysyn terveenä ja virkeänä. 70 tomaatin viikkotavoite palaa siis takaisin.

Pääset kaikkiin graduani käsitteleviin blogiteksteihin käsiksi täällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti